October 6th 2015

Program

 


Program
08.30-09.00 Registration
09.00-09.30  Opening by Dario Mangano
09.30-10.30 
The Battle for Data
, Rick van der Lans
(Language: English)

Presentation

Mindmap 
 
10.30-11.00  Coffee break
11.00-12.00 
Enriching Customer Data with New Customer Insight using Big Data and Analytics,
Mike Ferguson
(Language: English)

Presentation

12.00-12.45 

How valuable is your hotel? A case study of using Predictive Analytics at Expedia, Sandro Saitta, Data Scientist Manager, Expedia
(Language: English) 
Mindmap 


Presentation 

12.45-12.55 Discover brand-new Geneva TUG, by Mourad Betkaoui

(Language English)

Tableau Software is a family of interactive data visualization products for everyone.

Geneva TUG is a public and independent user group, where Tableau enthusiasts share their experiences.

TUG meeting includes project presentations, tips and tricks sessions and sometimes even visualization competitions.

 
13.00-14.00  Lunch time
14.00-14.45   Parallelsession 1 Case study Texelia

 

Master Data cleansing in a Pharma context

Michel Kun, Senior BI Consultant, Texelia

 

Due to several factors, mergers and acquisitions in particular, all big companies have to deal with fragmented / siloed business processes and supporting IT landscape. This situation leads to data quality issues and, as a consequence, to:

  • a lack of global reliable company vision
  • a loss of potential business opportunities
  • an important operational overhead (which is many times even not considered)

 

We know that the success of the struggle against this situation requires sponsorship by the high management of the company in order to support transversal enterprise-wide initiatives which affect business and technical teams at the same time. Typical initiatives are business processes reengineering, data quality and governance, master data management, enterprise service bus. 

 

Pharma companies, which are strongly regulated companies, need in particular to guarantee that the products shipped will be manufactured in compliance with their marketing authorizations, delivered by the local health authorities worldwide.

 

This session will present :

  • a PLM (Product Lifecycle Management) project in a large Pharma company whose main expected outcome is compliance
  • the feedback on an agile product-related master data quality initiative initially developed to support above project
Parallelsession 2: Case study Board International

Palexpo choisit BOARD: approche tout-en-un permettant une représentation cohérente des données à travers toute l’organisation, Alexis Le Grand

(Language: French)

Palexpo, le principal centre d'exposition et de congrès en Suisse, a choisi la solution de Business Intelligence de BOARD.

En cette occasion, outre la présentation des nouveautés de BOARD, Alexis Legrand, Responsable Business Intelligence chez Palexpo SA, sera témoin de son expérience de mise en œuvre de BOARD en entreprise.

Palexpo cherchait un outil de Business Intelligence en mesure de s'adapter à son modèle d'affaires et à ses besoins :

  • Analyses, simulations et extractions des données des systèmes opérationnels fait de manière autonome par les utilisateurs du département financier
  • Consolidations des données concernant la gestion des manifestations, salons et congrès
  • Autonomie sur la modification de la solution en fonction des besoins de la société, tout en sauvegardant un minimum d’effort par le département informatique concernant la maintenance et l'évolution du système
  • Bref cycle de mise en œuvre, ce qui a permis de contenir les coûts de réalisation du projet

La parfaite intégration de la Business Intelligence (BI) et de la Corporate Performance Management (CPM) de BOARD a été un élément clé dans la décision de Palexpo. Cette approche tout-en-un, a permis à Palexpo de mettre en œuvre un processus de planification financière qui garantit une vision cohérente des données dans les diverses applications liées à BOARD, ce qui leur aide à prendre les bonnes décisions stratégiques.

Les participants à la conférence apprendront pourquoi il est temps de passer au-delà de la visualisation de données et de l'analyse pur, afin de faire la différence dans les processus décisionnelles d’une entreprise.

Parallelsession 3: Case study Lintao

Data serving better operations at Transports Publics Genevois (TPG) by Antoine Stroh & Nicolas Oury
(Language: French)
 

TPG are in a context where there is a need to optimize their service ("do more with fewer resources"). Moreover, many "raw" data ("big data" generated by the information system) are available and offer the opportunity to have a comprehensive and objective vision of the reality of the service. In addition to the "traditional" channels of information  (business expertise, Customer Service, Operations Control Center, Drivers, etc ...), the analysis of this key data help to better understand the reality, anticipate, evaluate actions and ensure better cost control. Data is an asset to value for TPG.

We will present how TPG have implemented the value chain from the raw data to the decisions.

The LinPack product by Lintao (based on QlikView) is an essential link in this chain as both a tool for analysis, communication and decision-making.

Paralellsession 4 Case study Evolusys

Discover Tableau software integrated to your environment.

Jean-François is CEO of Evolusys, Expert in knowledge management.
Francis is CTO of Evolusys, Senior BI Architect.

Tableau is becoming increasingly popular around the world reaching more than 20’000 organizations. User’s are fan but why ?

We propose you a discovery session where the focus will be on exploring the software and how is it easy to get value out of your data ; create and captivate.

Also , how to use the advanced mapping facilities, connecting to external map services, how to dive into advanced predictive scenarii using R and finally how to integrate this technology into an entreprise portal.

Evolusys is the #1 Tableau partner in Switzerland combining a unique approach mixing Business Intelligence and Knowledge Management.

14.45-15.30  Parallelsession 1 Case study Gen View

A different approach to data visualization – Case studies showing the added value of understanding the data in its global environment.

M. Thierry Navarro 


Data and processes are often confined into silos and it is therefore difficult to understand the source of the problem and its implications on other processes, departments, regions, etc.

Top management – on the other side - wants a single platform allowing to gain a global view and transversal understanding of their global business and its environment. Decision-makers need a view on real-time operational tasks and processes but also on strategic, geographical and external environment-related activities to determine the overall potential impact of the issue and take relevant action to solve it.

 

GenView will present a few use cases of customers having been able to put the data back in its business context and show the impact it had on their performance. 

Parallelsession 2 Case study Team-Partners

Comment l’Institution Genevoise de MAintien à Domicile gère l’élaboration et le suivi de ses budget…

…ou comment remplacer Excel par un outil BI performant ?

 

 

L'objectif prioritaire de ce projet est de mettre en place un outil de gestion budgétaire aussi bien pour l'élaboration que pour le suivi des budgets.

 

La solution prend en compte les aspects suivants:

  • pouvoir recevoir des données en provenance de l'outil de transfert de données en place
  • être intégrée dans l'environnement informatique d'IMAD
  • offrir une prise en main simplifiée
  • avoir un faible cout de possession
  • pouvoir être adaptée aux pratiques et process en vigueur chez le client
  • pouvoir évoluer dans le temps pour couvrir des changements de procédures et toutes futures évolutions.

 

Grace à l’outil JEDOX, nous avons mis en place une gestion centralisée des données couplées avec une interface utilisateur très proche de celle d'Excel.

 
Parallelsession 3 Case Study Talend

 

Lessons in setting up a BI Data Warehouse with open source ETL and ESB while exposing and consuming Web APIs,

Dominic Tavassoli,  Director of Product Marketing

Discover how FER Geneve implemented open source technologies for ETL and application integration, connecting partners and customers in a reliable and secure environment, built a data warehouse for business insights, exposed services to third parties through web services and a web portal. You will also learn how they identified the solutions with best cost and functionality for their new innovative projects.

Parallelsession 4 Case Study Oracle


Business Intelligence dans le Cloud, où l’histoire d’un projet transformationnel chez Skanska

Pierre Merle, Principal Sales Consultant, Oracle Switzerland

(Language: French)

Le Cloud est en train de transformer en profondeur le paysage IT des entreprises, et l’Analytique n’échappe pas à cette tendance de fond. Venez écouter l’histoire de Conny Björling, Senior Business Analyst chez Skanska, l’une des plus grandes entreprise de construction européenne, et son programme de transformation de leur plate-forme Business Intelligence. Nous vous présenterons quelles sont les nombreux avantages retirés par Skanska de leur implémentation de Oracle Cloud BI Service, ainsi que les ingrédients nécessaires au succès d’un tel programme. Un projet de transformation Cloud passe par différentes étapes où des modèles doivent co-exister (on-prem -> hybride -> Cloud). Nous vous montrerons donc également comment Oracle Cloud BI Service co-existe pour l’instant chez Skanska avec leur BI « on-prem », enrichit celle-ci en couvrant des besoins analytiques disparates et apporte une plus grande flexibilité, agilité et rapidité à tous les niveaux et à moindre coûts.



15.30-16.00 Coffee break
16.00 - 16.45 Parallelsession 1

Oracle In-Memory et l'approche columnar pour le reporting et l'analytique.
Franck Pachot
(Language: French)

Presentation

Parallelsession 2
A complete example of a model driven data vault 2.0 Data Warehouse

Michael Müller, MID

Data Vault Modelling is very strict. Therefore it is very appealing to use the metadata of the model for automation. There are two advantages, we gain development speed and an accurate model that makes maintenance smooth and easy.

 However as we move further downstream and into the business vault and the data marts, automation becomes more complex and in some cases automation is impossible. And these are the parts where we need to understand what is done, because these are also the volatile parts, where users always need to change things. An accurate model can help to manage these changes.

In this presentation there will be a complete example of a data warehouse build in data Vault 2.0. Starting with the architecture, we will see the model and the metadata that is gathered there. We will see the patterns of automation fueled by this metadata for every Layer as we build the data warehouse from the input data to the data mart.


 

 
Parallelsession 3 Presentation Case Study Stambia

Concilier BI traditionnelle, méthode Agile et Big Data, 
Jamal  Attalbi


Innovation, Big Data… Ces mots ne suscitent pas toujours un sentiment d’agilité. Pourtant ces initiatives nécessitent des résultats rapides et présentent les enjeux métiers les plus importants, notamment lorsqu’il s’agit de répondre aux défis posés par le marketing digital.

Le Groupe ADEO (17.3+ miliards d’euros de chiffre d’affaires en 2014) regroupe 15 enseignes (Leroy Merlin, Zodio, Delamaison.fr, Bricoman, Bricocenter, … ) et est présent dans 12 pays à travers un réseau de plus de 600 magasins.

Un des enjeux de l’équipe Business Intelligence est de pouvoir allier l’approche traditionnelle (en environnement Teradata), ainsi que les besoins de type Big data, sur des ensembles de données hétérogènes et des problématiques très différentes, tout en conservant une architecture d’intégration et une méthodologie de projet agiles.

Cette session présentera les innovations mises en place au sein du Groupe ADEO, en particulier l’usage de Stambia en tant que plateforme unique d’intégration de données.

 

Parallelsession 4: Case Study Microsoft

Enough talk about (Big) data, let’s put them to work!

Tien Dung Thoi 


Harvesting data is a daily task, analyzing them creates new insights, forecasting looks in the feature, but the ultimate goal is to produce concrete, quantifiable results. Please come and discover Microsoft’s latest offering in Advanced Analytics: The Cortana Analytics Suite lets you all of the above, is easy to learn, and requires no capital expenditure, because it’s full Cloud based.

16.45-
17.30 
Keynote 
17.30-18.30 Network Drink
18.30 BI-Award dinner and Announcement of the Winner BI-Award 2015











































































Call for Projects

Swiss BI-Award 2015

Send in your Project before
June 1st 2015.

 

Download submission form (PDF / EN).

Download submission form (PDF / FR).

Download more information (PDF).

 

Read more >

Call for papers 2015

Swiss BI-Award 2015

Send in your submission to present
on Swiss BI-Day 2015 before
April 30th 2015.

 

Download submission form (PDF / EN).

Become a sponsor

Swiss BI-Award 2015

 

Download more information (PDF).

Follow Swiss BI-Day


RT @rick_vanderlans: Today, heading for the BI Swiss Day in Geneva to present keynote "The Battle for Data". I am looking forward to it. @S